Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2019

Της αγάπης

(Κόκκινα χείλη φίλησα)

Σύνθεση:Μίμης Πλέσσας
Στίχοι:παραδοσιακό
Ερμηνεία:Νίκος Κούρκουλος
Δίσκος:4 ΜΠΑΛΑΝΤΕΣ
Κυκλοφορία:1966

Στίχοι

Κόκκιν' αχείλι φίλησα
κι έβαψε το δικό μου
και στο μαντήλι το 'συρα
κι έβαψε το μαντήλι.

Και στο ποτάμι το 'πλυνα
κι έβαψε το ποτάμι
κι έβαψε η άκρη του γιαλού
κι η μέση του πελάγου.

Κατέβει αετός να πιει νερό
κι έβαψαν τα φτερά του
κι έβαψε ο ήλιος ο μισός
και το φεγγάρι ακέριο.

Επανεκτελέσεις

Πληροφορίες

Δημοτικό τραγούδι, με διάφορες διασκευές στη μελωδία. Σχετικά με τους στίχους, η Καραθανάση και ο Λουδοβίκος των Ανωγείων ακολουθούν την απόδοση του Κούρκουλου, μόνο που ο Λουδοβίκος κλείνει το τελευταίο κουπλέ με "τ' ολόγιομο φεγγάρι". Οι διαφορές στις υπόλοιπες ερμηνείες (με τον Σερμπέζη συμφωνούν και οι άλλοι "δημοτικοί", Γοργογέτας και Ράπτης):

Βασίλης Σερμπέζης

Κόκκινα χείλη φίλησα,
έβαψαν τα δικά μου
κι έσκυψα για να πιω νερό
κι έβαψε το ποτάμι.

Και κοκκινίσαν τα νερά
και τ' ασπρολίθαρά του.
Κι έβαψ' η άκρη του γιαλού
κι η μέση του πελάγου.

Κατέβει αϊτός να πιει νερό
κι έβαψαν τα φτερά του.
Κι έβαψ' ο ήλιος ο μισός
και το φεγγάρι ακέριο.

Δυνάμεις του Αιγαίου

Κόκκιν' αχεί- κόκκιν' αχείλι φίλησα
κι έβαψε το δικό μου, κόκκιν' αχείλι.
Και στο μαντή- και στο μαντήλι το 'συρα
κι έβαψε το μαντήλι, κόκκιν' αχείλι.

Και στο ποτά- και στο ποτάμι το 'πλυνα
και βάψαν τα νερά του, κόκκιν' αχείλι.
κι έβαψε η ά- κι έβαψε η άκρη του γιαλού
κι η μέση του πελάγου, κόκκιν' αχείλι.

Κατέβει αϊτός, κατέβει αϊτός να πιει νερό
και βάψαν τα φτερά του, κόκκιν' αχείλι.
Κι έβαψ' ο ή- κι έβαψ' ο ήλιος ο μισός
και το φεγγάρι ακέριο, κόκκιν' αχείλι.

Ο Γιάννης Κούτρας ξεκινάει με μερικούς στίχους από το επίσης δημοτικό τραγούδι «Ξενιτεμένο μου πουλί», σε μια διασκευασμένη μορφή:

Τι να σου στείλω ξένε μου,
τι να σου προβοδίσω;
Μήλο αν σου στείλω σέπεται,
τριαντάφυλλο μαδιέται.

Μήλο αν σου στείλω σέπεται,
τριαντάφυλλο μαδιέται,
σταφύλι ξερογιάζεται,
κυδώνι μαραγκιάζει.

Να στείλω με τα δάκρυα μου
μαντήλι μουσκεμένο,
τα δάκρυα μου είναι καυτερά
και καίνε το μαντήλι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου