Τετάρτη 28 Αυγούστου 2019

Μέσα απ' το παλιό μου σπίτι

Σύνθεση:Δήμος Μούτσης
Στίχοι:Μάνος Χατζιδάκις
Ερμηνεία:Γιάννης Πουλόπουλος
Δίσκος:Δίσκος 45στρ
Κυκλοφορία:1965

Στίχοι

Μέσ' απ' το παλιό μου σπίτι
βγαίνει ένας καπνός.
Είναι σαν φωνή που βγαίνει
κι αναστεναγμός,
είναι σύννεφο και μπόρα
και βαρύς καημός.

Μέσ' απ' το παλιό μου σπίτι
βγαίνει ένας καπνός,
είναι σύννεφο και μπόρα
και βαρύς καημός.

Μέσα στο παλιό μου σπίτι
ήλιος δε θα μπει.
Σβήσανε τα όνειρά μου
σαν της νύχτας το κερί
και στο παραθύρι η γλάστρα
έχει μαραθεί.

Μέσα στο παλιό μου σπίτι
ήλιος δε θα μπει
και στο παραθύρι η γλάστρα
έχει μαραθεί.

Επανεκτελέσεις

Πληροφορίες

Στη δισκογραφία έχει καθιερωθεί με τίτλο «Μέσα στο παλιό μου σπίτι», αλλά ο Μούτσης το αναφέρει ως «Μέσα απ' το παλιό μου σπίτι»[1] και σε ορισμένες νεότερες συλλογές είναι μ' αυτόν τον τίτλο. Επιπλέον, ως στιχουργός στον δίσκο αναφέρεται ο Πουλόπουλος, αλλά και πάλι ο Μούτσης λέει[2] ότι άκουσε τη μελωδία ο Χατζιδάκις, του άρεσε, και έβαλε αυτός τους στίχους. Υποθέτω ότι ο Χατζιδάκις ήταν σε άλλη δισκογραφική και γι' αυτό δεν μπήκε τ' όνομά του.

Η ερμηνεία του Μπιθικώτση μπορεί να κυκλοφόρησε περισσότερο από δυο χρόνια μετά τον δίσκο του Πουλόπουλου (τελευταίες μέρες του 1967), αλλά πρώτα ηχογράφησε αυτός το τραγούδι και μετά ο Πουλόπουλος. Μάλιστα, ο Μπιθικώτσης ηχογράφησε το τραγούδι δύο φορές, πιθανόν την ίδια εποχή.

Η κύρια διαφορά μεταξύ των δύο ηχογραφήσεων είναι η διαφορά τονικότητας. Η ενορχήστρωση παραμένει ίδια, αλλά στη μία τα πρώτα 20" της εισαγωγής είναι με μπουζούκι - μπαγλαμά, ενώ στην άλλη είναι με μπουζούκι και στο 0:10 περίπου μπαίνει κάποιο συριστικό όργανο που δεν μπορώ να καταλάβω (μελόντικα; ακορντεόν;). Η πρώτη, αν υπολογίζω σωστά, κυκλοφόρησε με τον μικρό δίσκο του '67 και η δεύτερη με τη συλλογή του '90.

____________________________

[1] Αρχείο ΕΡΤ: Αφιερώματα: Δήμος Μούτσης, του 1984.

[2] όπ. παρ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου