Τετάρτη 22 Αυγούστου 2018

Το μινόρε της αυγής

Σύνθεση:Σπύρος Περιστέρης
Στίχοι:Μίνως Μάτσας
Ερμηνεία:Μάρκος Βαμβακάρης - Απόστολος Χατζηχρήστος - Γιάννης Σταμούλης
Δίσκος:Δίσκος 78στρ
Κυκλοφορία:1947

Στίχοι

Ξύπνα, μικρό μου, κι άκουσε
άκου μινόρε της αυγής.
Για σένανε είναι γραμμένο
από το κλάμα κάποιας ψυχής.

Το παραθύρι σου άνοιξε
ρίξε μου μια γλυκιά ματιά
κι ας σβήσω πια τότε, μικρό μου,
μπροστά στο σπίτι σου σε μια γωνιά.

Επανεκτελέσεις

Πληροφορίες

Στο έτος κυκλοφορίας ακολουθώ την «Εκ περάτων δισκογραφία γραμμοφώνου» του Μανιάτη. Το ένθετο στον δίσκο της Αλεξίου λέει ότι είναι προπολεμικό, ίσως του 1936, αλλά μάλλον δεν είναι σωστό.

Το 1960 επανεκδόθηκε σε δίσκο 45στρ. Η (πρόχειρη) «Δισκογραφία 45 στροφών» του Μανιάτη έχει άλλη μια επανέκδοση το 1969, αλλά αυτή η χρονολογία μάλλον αφορά τη δήλωση των πνευματικών δικαιωμάτων. Από τον κωδικό του δίσκου φαίνεται να κυκλοφόρησε το '75.

Η επανεκτέλεση της Τζένης Βάνου κυκλοφόρησε ταυτόχρονα και σε δίσκο 45στρ.

Μόνο στην πρώτη εκτέλεση λένε στον δεύτερο στίχο "άκου μινόρε της αυγής". Στις επανεκτελέσεις (τουλάχιστον αυτές που έχω ακούσει) όλοι λένε "κάποιο μινόρε της αυγής".

Η μελωδία του τραγουδιού βασίζεται στην εισαγωγή από το «Μινόρε του τεκέ», σμυρνέικο μινόρε, που είχε ηχογραφήσει ο Γιάννης Χαλκιάς (Τζακ Γκρέγκορυ) το 1930. Από την άλλη, έχει καταχωρηθεί στον Σπ. Περιστέρη, αλλά ο πραγματικός συνθέτης μάλλον είναι ο Απόστολος Χατζηχρήστος. Ωστόσο, την πατρότητα της σύνθεσης διεκδίκησε έντονα ο Κώστας Καπλάνης (παίζει μπουζούκι στην ηχογράφηση του τραγουδιού). Σε αφιέρωμα μάλιστα που του έκανε η ΕΤ1 το 1990 είχε πει[1]:

«Το "Μινόρε" το 'φκιασα '42 με '43. Δούλευα σε μια ταβέρνα, στου Κούκα, στα Πατήσια. Απέναντι ήτανε η Μαρία, μια... την έκανα γυναίκα μου, τη είχα γκόμενα τότες. Και το 'χα φκιάξει... Το μινόρε είναι γενικά ελεύθερο. Το παίζει όποιος θέλει. Του 'χα βάλει ένα κουπλεδάκι, να πούμε εκεί και τα πρώτα λόγια ήτανε "Ξύπνα Μαριώ μου κι άκουσε / κάποιο ταξίμι της αυγής". Δεν είχα φκιάξει άλλο στίχο.
»Όταν γίνανε οι φωνοληψίες, μετά το '45, πήγα στην Όντεον και δεν του αρέσανε τα λόγια του Μάτσα. Του γέρου Μάτσα. Και μου 'φερε εκείνος τα λόγια "Ξύπνα μικρό μου κι άκουσε / κάποιο μινόρε της αυγής". Ήτανε πιο ωραία από κείνα που 'χα γράψει εγώ. Πραγματικά δηλαδή. Ε, το γραμμοφώνησα.
»...Μετά βγήκε ο δίσκος, εγώ πήγα στρατιώτης. Πριν βγει ακόμα πήγα στρατιώτης. '46 πήγα στρατιώτης. Από 'κεί χάθηκε το τραγούδι, και το 'χανε βάλει στου Περιστέρη το όνομα, όπως συνήθως γίνεται...»

____________________________

[1] Απομαγνητοφώνηση από video στο YouTube.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου