Παρασκευή 5 Ιουλίου 2019

Τζιβαέρι

Σύνθεση:παραδοσιακό
Στίχοι:παραδοσιακό
Ερμηνεία:Αμαλία Παπαστεφάνου
Δίσκος:Δίσκος 45στρ
Κυκλοφορία:1966

Στίχοι

Αχ, η ξενιτειά το χαίρεται,
τζιβαέρι μου,
το μοσχολούλουδό μου
σιγανά και ταπεινά.

Αχ, εγώ είμαι που το έστειλα,
τζιβαέρι μου,
με θέλημα δικό μου
σιγανά πατώ στη γη.

Αχ, ανάθεμά σε ξενιτειά,
τζιβαέρι μου,
εσέ και το καλό σου
σιγανά και ταπεινά.

Αχ, που πήρες το παιδάκι μου,
τζιβαέρι μου,
και το 'κανες δικό σου
σιγανά και ταπεινά.

____________________________

τζιβαέρι (τουρκ. cevahir): και τζοβαΐρι· πολύτιμος λίθος, πετράδι, θησαυρός.

Επανεκτελέσεις

1972. Δόμνα Σαμίου, ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

1978. Λάκης Χαλκιάς, ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

1979. Μαρίζα Κωχ, ΑΙΓΑΙΟ 1

1982. Γιώτα Βέη, Η ΓΙΩΤΑ ΒΕΗ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΗΣ

1982. Αιμιλία Χατζηδάκη, ΘΑΛΑΣΣΙΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

1983. Ελένη Καρανάση, ΤΑ ΝΗΣΙΩΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ

1990. Νίτσα Κουρτίδου, ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΙΑΚΑ

1992. Αναστασία Μουτσάτσου, ΚΥΜΑΤΑ ΚΡΥΣΤΑΛΛΑ

1993. Βιβή Κίτσου, IMPRESSIONS OF GREECE

1994. Νένα Βενετσάνου, ΕΙΚΟΝΕΣ

1996. Νεάρχου παράπλους - Νίκος Γράψας, ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ Ο ΝΟΤΙΑΣ

1997. Διατσέντα Γονή, ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΠΑΡΑΛΙΑ

1997. Αγγελική Κονιτοπούλου, ΑΝΟΙΞΑ ΠΑΝΙΑ

1998. Πέτρος Γαϊτάνος, ΑΓΕΡΑΣ ΕΡΩΤΑΣ & ΑΡΜΥΡΑ

1998. Νόνη Ιωαννίδου, ΘΗΣΑΥΡΕ ΜΟΥ

1998. Μίλλη Καραλή, 17 ETHNIC LOVE SONGS

1998. Ελίνα Παπανικολάου, ΣΤΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

1998. Κατερίνα Σκορδαλάκη, ΣΤΟ ΚΑΦΕ ΑΜΑΝ

1998. Φίλιππος Σοφιανός, ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ

1999. Καλλιόπη Βέττα, ΣΤΟ ΦΩΣ

1999. Θαμύρις, ΣΤΑ ΚΑΛΝΤΕΡΙΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

1999. Αντώνης Κουτρούπης, ΤΟ ΧΑΡΑΜΑ

1999. Πέτρος Παπαεμμανουήλ, ΚΑΛΩΣ ΑΝΤΑΜΩΘΗΚΑΜΕ

2000. Ασημένια, 48 ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ

2002. Βαγγέλης Κονιτόπουλος - Χορωδία, ΑΡΩΜΑ ΑΙΓΑΙΟΥ

2002. Χρήστος Μυλωνάς, Σ' ΤΟ 'ΠΑ ΚΑΙ ΤΟ ΞΑΝΑΛΕΩ

2002. Γιάννης Πάριος, ΜΙΑ ΒΑΡΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

2003. Μαρίκα Μιλτιάδου, ΤΥΦΛΕΣ ΕΛΠΙΔΕΣ

2004. Μαρίνα Βασιλάκη, ΤΣΑΡΚΑ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ

2004. Στέλλα Κονιτοπούλου, ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ

2004. Λάζαρος Λαζαρίδης, ΜΥΡΙΠΝΟΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙΡΡΥΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

2004. Αναστασία Ζαννή, ΤΖΙΒΑΕΡΙ

2005. Νίκος Κονιτόπουλος, ΜΙΑ ΑΓΑΠΗ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ

2005. Σάκης Κωτσάκης, ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑ

2005. Βασίλης Μάντζαρης, ΣΜΥΡΝΕΪΚΑ

2006. Αλεξάνδρα Αδάμη - Κώστας Γαλάνης - Τράντης Χρυσοκέρης, ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ

2006. Μαρίνα Μανωλάκου, ΤΡΑΠΕΖΙ ΓΙΟΡΤΙΝΟ

2006. Επαμεινώνδας Τσιαμπόκαλος, ΣΑΝ ΤΑ ΜΑΡΜΑΡΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

2008. Καλλιόπη Βέττα, ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ

2008. Μαριλία Ηλία, ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ

2009. Παναγιώτης Τερζάκης, FAR AWAY LAND

2009. Χορωδία Ι. Ν. Ταξιαρχών Μάσχα, ΒΟΣΠΟΡΟΣ

2010. Μαρίνα Σαμαρά - Μπαρούτα, Η ΜΑΝΝΑ

Πληροφορίες

Ο Πάριος και η Μιλτιάδου δεν λένε το δεύτερο τρίστιχο του πρώτου κουπλέ, ενώ η Χατζηδάκη δεν λέει το πρώτο τρίστιχο του δεύτερου κουπλέ και η Στέλλα Κονιτοπούλου δεν λέει το δεύτερο τρίστιχο του δεύτερου κουπλέ. Άλλες συνηθισμένες διαφορές στην απόδοση είναι στο πρώτο κουπλέ που λένε "αχ εγώ ήμουνα που το 'στειλα" και στο δεύτερο κουπλέ που λένε "εσύ και τα καλά σου".

Οι Νεάρχου Παράπλους έχουν αλλάξει το τελευταίο τρίστιχο:

Αχ που πήρες το πουλάκι μου, το δυοσμαράκι μου,
και το 'κανες δικό σου
σιγανά και ταπεινά,
σιγανά παντοτινά.

Και μερικές ακόμα από τις επανεκτελέσεις που έχουν μικροαλλαγές και προσθαφαιρέσεις:

Νίτσα Κουρτίδου

Η ξενιτειά το χαίρεται, τζιβαέρι μου,
τ' ομορφολούλουδό μου
σιγανά και ταπεινά.
Εγώ ήμουνα που το 'στειλα, τζιβαέρι μου,
με θέλημα δικό μου
σιγανά και ταπεινά.

Αχ, και ούτε γράμμα μου 'στειλε, τζιβαέρι μου,
να γειάνει τον καημό μου
σιγανά και ταπεινά.

Ανάθεμά σε ξενιτειά, τζιβαέρι μου,
εσέ και το καλό σου
σιγανά και ταπεινά.
Μου πήρες το παιδάκι μου, τζιβαέρι μου,
και το 'καμες δικό σου
σιγανά και ταπεινά.

Αναστασία Μουτσάτσου

Άχ, η ξενιτειά το χαίρεται, τζιβαέρι μου,
το μοσχολούλουδό μου
σιγανά πατώ στη γη,
σιγανά και ταπεινά.

Αχ, εγώ ήμουνα που το 'στειλα, τζιβαέρι μου,
με θέλημα δικό μου
σιγανά πατώ στη γη,
σιγανά και ταπεινά.

Αχ, πανάθεμά σε ξενιτειά, τζιβαέρι μου,
εσέ και το καλό σου
σιγανά πατώ στη γη,
σιγανά και ταπεινά.

Ασημένια

Αχ, με το φεγγάρι περπατώ, δυοσμαρούδι μου,
με τ' άστρι κουβεντιάζω
σιγανά πατώ στη γη.

Αχ, η ξενιτειά το χαίρεται, τζιβαέρι μου,
το μοσχολούλουδό μου
σιγανά και ταπεινά.
Αχ, εγώ ήμουνα που το 'στειλα, τζιβαέρι μου,
με θέλημα δικό μου
σιγανά και ταπεινά.

Αχ, πανάθεμά σε ξενιτειά, δυοσμαρούδι μου,
κι εσύ και το καλό σου
σιγανά και ταπεινά.
Αχ, που πήρες το παιδάκι μου, τζιβαέρι μου,
και το 'κανες δικό σου
σιγανά παντοτινά.

Πάνω στην ίδια μελωδία αλλά με διαφορετικούς στίχους, η Ειρήνη Κονιτοπούλου - Λεγάκη τραγούδησε το «Μαννάδες που 'χετε παιδιά».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου